آداب و کیفیت نماز

آداب و کیفیت نماز

هشتم: خواندن نماز عید است، و آن دو رکعت است: در رکعت اول سوره‏هاى «حمد» و «اعلى» و پس از سوره «حمد» و «اعلى» پنج تکبیر بگوید، و بعد از هر تکبیرى دست به قنوت بردارد، و بگوید:

اللهُمَّ [أَنْتَ أَهْلُ‏] أَهْلَ الْکِبْرِیَاءِ وَ الْعَظَمَةِ وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلَ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیدا وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْرا وَ شَرَفا وَ مَزِیدا أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ مَا سَأَلَکَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ وَ أَعُوذُ بِکَ فِیهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ الصَّالِحُونَ الْمُخْلِصُونَ

خداى اى اهل بزرگى و عظمت، و اى اهل جود و سلطنت، و اهل گذشت و رحمت، و اهل تقوا و مغفرت، از تو درخواست مى‏کنم به حق این روز که براى مسلمانان عید قرار دادى، و براى‏ محمّد صلّى الله علیه و آله ذخیره و فزونى در شرف، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و مرا در هر خیرى‏ که محمّد و خاندان محمّد را وارد نمودى وارد کنى، و از هر شرّى که محمّد و خاندان محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را بیرون آوردى مرا بیرون آورى، خدایا از تو درخواست مى‏کنم، بهترین چیزى که بندگان شایسته‏ات‏ درخواست کردند، و به تو پناه مى‏آورم از آنچه بندگان شایسته‏ات به تو پناه بردند

پس تکبیر ششم بگوید و به رکوع رود، و پس از رکوع و سجود براى رکعت دوم قیام کند، و پس از سوره «حمد» سوره «شمس» را بخواند، سپس چهار تکبیر بگوید، و پس از هر تکبیرى دست به قنوت بردارد، و‌‌ همان دعا را بخواند، چون فارغ شد پنجمین تکبیر را گفته‏ و به رکوع رود، و نماز را به پایان برساند، و پس از سلام تسبیح حضرت زهرا علیها السلام را بجا آورد. پس از نماز عید دعایهاى بسیارى وارد شده که شاید بهترین آنها دعاى چهل‏وششم صحیفه کامله سجادیه باشد. مستحب است نماز عید زیر آسمان و روى زمین‏ بدون فرش واقع شود، و از جایگاه نماز، از غیر آن راهى که به نماز آمده بود بازگردد، و براى قبول شدن اعمال براى برادران‏ دینى خود دعا کند. نهم: حضرت سیّد الشهداء علیه السّلام را زیارت کند. دهم: دعاى «ندبه» را بخواند که ان شاء الله تعالى بعد از این‏ بیاید، و سیّد ابن طاووس فرموده که چون از دعا فارغ شود، به سجده رود و بگوید:

أَعُوذُ بِکَ مِنْ نَارٍ حَرُّهَا لا یُطْفَى وَ جَدِیدُهَا لا یَبْلَى وَ عَطْشَانُهَا لا یَرْوَى

به تو پناه مى‏آوردم از آتشى که حرارتش خاموش نمى‏شود، و تازه‏اش کهنه نمى‏گردد، و تشنه‏اش سیراب نمى‏شود

إِلَهِی لا تُقَلِّبْ وَجْهِی فِی النَّارِ بَعْدَ سُجُودِی وَ تَعْفِیرِی لَکَ بِغَیْرِ مَنٍّ مِنِّی عَلَیْکَ بَلْ لَکَ الْمَنُّ عَلَیَّ

پس گونه راست را بر زمین گذارد و بگوید: خدایا رخسارم را پس از سجده، و به خاک مالیدن آن براى تو در آتش‏ زیرورو مکن، که من در این کار بر تو منّت ندارم، بلکه تنها تو را بر منّت است

سپس گونه چپ را بر زمین‏ گذارد و بگوید:

ارْحَمْ مَنْ أَسَاءَ وَ اقْتَرَفَ وَ اسْتَکَانَ وَ اعْتَرَفَ.

رحم کن بر کسى‏که بد کرده، و مرتکب گناه شده و بیچاره گشته و اعتراف نموده است

آنگاه به حال سجده برگردد و بگوید:

إِنْ کُنْتُ بِئْسَ الْعَبْدُ فَأَنْتَ نِعْمَ الرَّبُّ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِکَ فَلْیَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِکَ یَا کَرِیمُ

اگر من بنده بدى بودم، تو پروردگار خوبى هستى، گناه از بنده‏ات بزرگ شده، شایسته است‏ گذشت از جانب تو نیکو باشد اى کریم

پس صد مرتبه بگوید:

الْعَفْوَ الْعَفْوَ

ببخش ببخش

آنگاه سیّد فرموده

و لا تقطع یومک هذا باللعب و الإهمال و أنت لا تعلم أ مردود أم مقبول الأعمال فإن رجوت القبول فقابل ذلک بالشکر الجمیل و إن خفت الرد فکن أسیر الحزن الطویل

امروزت را به بازى و اهمال کارى سپرى مکن، درحالى‏که نمى‏دانى، آیا از نظر اعمال مردودى، یا پذیرفته؟ اگر امید پذیرفته‏شدن دارى، آن را با سپاس زیبا تلافى کن، و اگر از مردودشدن در هراسى، پس دچار اندوه طولانى باش‏

روز بیست‏وپنجم: در سال صدوچهل‏وهشت به گفته بعضى، شهادت امام صادق علیه السّلام واقع شده، و برخى روز شهادت را نیمه رجب گفته‏اند، و علت شهادت آن حضرت، انگور زهرآلودى بوده که به حضرت خورانده شده، و روایت شده که چون‏ زمان شهادت آن حضرت فرا رسید دیده‏هاى خود را گشود و فرمود: بستگان مرا گرد آورید، چون همه گرد آمدند به جانب ایشان نظر کرد و فرمود: شفاعت ما به کسى‏که نماز را سبک شمارد و به جایگاه آن اعتماد نکند نمى‏رسد.